Maailman pelastaminen on kannattavaa liiketoimintaa

Muovilauttoja valtamerilla. Ilmastonmuutoksen aiheuttamat luonnonkatastrofit. 6 miljoonaa lasta kuolee vuodessa ennaltaehkaistaviin syihin. Meitä kaikkia vaivaa pienempi tai suurempi ahdistus, kun luemme uutisia. Osa meistä on jättänyt lapset tekemättä, osa katselee jälkikasvuaan huolta täynnä. Ja seuraavassa hetkessä painellaan taas polttomoottorilla eteenpäin kertakäyttökuppi kädessä. Näin se vain menee, itselläni ja useimmilla tutuillani.

Yksittäinen kuluttaja-kansalainen voi toki tehdä paljon, mutta vielä enemmän voimme tehdä, jos teemme asioita yhdessä. Valtion tehtävä on jo lähtökohtaisesti vaikuttaa ihmisten tulevaisuuteen positiivisesti  tavoite on selvä, vaikka onnistuminen on vaihtelevaa. Kansalaisyhteiskunta mittaa toimintansa positiivisia vaikutuksia ja välttää riskejä koko ajan enemmän ja enemmän. Siellä vuosia viettäneenä olen joskus huolissani, että liikaakin.

Yritystoiminnassa voittoa syntyy, kun tulot ovat suuremmat kuin kulut. Yritykset keskittyvät mittaamaan ensisijaisesti omaa toimintaansa, enemmän kuin vaikutuksiaan ympäröivään maailmaan. Suomesta puuttuu myös teknisenä instrumenttina ns. sosiaalinen yritys, joten kaikki suomalaiset yritykset toimivat saman Suomen lain alla: voittoa omistajille on tavoiteltava ja sitä on tultava. Yritysten toiminnan vastuullisuutta voi tarkastella kolmesta nakökulmasta: 1) kysynnän kasvattamisen, 2) liiketoimintaympäristön hallinnan ja 3) rajoittava lainsäädännön.

Yrityksen liiketoimintaan suurin vaikutus on kysynnällä. Ja kysynnän vastapari on tarjonta. Meidän on hyvin hankalaa ostaa sitä, mitä ei ole helposti tarjolla. On täysin varmaa, että huolien yhä kasvaessa, yritysten välisen kilpailun voittavat ne, jotka tarjoavat vastuullisesti ja kestävästi tuotettuja tuotteita ja palveluja ja osaavat myös kertoa niistä kansankielellä. Vastuullisuudessa siis neljäs elementti on johtaminen: yritykset, joiden johto ymmärtää vastuullisuuden tuoman kilpailuedun, voittavat.

Olemmekin nyt liiketoimintaa ja vastuullisuutta hyvin tuntevan joukon kanssa perustamassa yritystä, joka auttaa yrityksiä tekemään vastuullisuudesta vahvuuden. Jännittäviä aikoja siis elämme, niin isossa kuvassa kuin tässä meidän pienessäkin. Varmaa on kuitenkin, että maailman pelastaminen on kannattavaa liiketoimintaa ja koko ajan kannattavammaksi se tulee.

Lisää tällä kanavalla!

Photo by Adolfo Félix on Unsplash

PS. Etsimme pilottiyrityksiä, joilla on tarvetta jo tehdyn vastuullisuustyön mahdollisuuksien kartoittamiseen. Aloitamme aina rakentamalla jo tehdyn työn päälle, siinä meidän ensimmäinen kestävyysinnovaatiomme!